Links    |   Contact    


   cublogo zonder txt

                              club logo txt
  

 

Startpagina

Over de club

Clubblad

Motoren in de club

Treffen

Techniek

Geschiedenis

Onderdelen

Vraag

Aanbod

 

Geschiedenis

De Horex motorfietsen komen uit Bad Homburg in Duitsland. De grondlegger van dit merk
is Fritz Kleemann. Zijn vader bezat een fabriek voor weckglazen: de "Rex - Konservenglas AG".
In 1920 neemt hij de "Columbus - Motorenbau AG" over. Columbus fabriceert op dat moment
GNOM-motoren, lichte inbouwmotoren voor motorfietsen. Geht Nicht Ohne Mittreten, is de
bijnaam voor dit 63 cc motortje. Fritz voegt de twee ondernemingen samen en vormt de
naam HOREX uit HOmburg en REX.
  
                       
In 1923 bouwt Horex zijn eerste complete motorfiets, een 250 cc viertakt machine. De start
van het bedrijf verloopt moeilijk en Fritz en zijn vrouw moeten hun bezittingen verkopen om
het hoofd boven water te houden.
             
Fritz gaat zelf races rijden om te laten zien dat hij een goed product heeft. In 1924 behaalt
Horex diverse overwinningen tijdens motorsportevenementen.
Gedurende de twintiger en dertiger jaren worden de motoren steeds beter en geavanceerder.
In 1930 haalt men met de 500 cc sportuitvoering 125 km/uur. Tot aan de tweede wereldoorlog produceert Horex motoren die variren van 250 cc tot 1000 cc.
               
Net voor de tweede wereldoorlog (1938) komt Horex met het type SB35 op de markt.
Deze viertaktmotor levert 18 pk. Dankzij de goede relaties met de Amerikanen mag Horex
na de oorlog als eerste Duits bedrijf weer motorfietsen produceren. Ze starten op met het
vooroorlogse type SB35.
 
Eind 1949 komt Horex met de opvolger. Dit is de Regina. Deze eencilinder is ontwikkeld
door Reeb, Schlachter en Hawlitschek. Eerst nog uitgevoerd met een gietijzeren cilinderkop,
maar al snel voorzien van een lichte aluminium variant .
  
Dit model loopt zeer goed en in mei 1951 zijn er 10.000 geproduceerd. Iedere 7 minuten
rolt er een machine van de band. Onderstaande foto weerspiegelt de voorspoed: zo worden
de Regina's bij de dealer in Denemarken afgeleverd.
 
De Regina is uiteindelijk verkrijgbaar in 250 cc, 350 cc en 400 cc versies. De 400 cc wordt
gepromoot als de ideale motor voor een zijspancombinatie.
 
De snelle bloei houdt stand totdat het crisis wordt in de motorindustrie. Vanaf 1953 kiest
men liever voor een auto. De verkoopaantallen nemen af ondanks de motorische verbeteringen
die bij de Regina-modellen worden doorgevoerd.
In 1955 komt de Resident op de markt. Dit is een totaal nieuw ontwikkelde n cilinder viertakt machine, die in een 250 en 350 cc versie worden gemaakt.
 
Een jaar later, in 1956 komt de Imperator uit, een 400 cc tweecilinder viertakt met 30 pk.
Maar ook deze nieuwe modellen kunnen het tij niet keren en in 1958 valt het doek voor de
Horex fabriek in Bad Homburg .

 

 

 

 

 

 


Voor een volledige geschiedenis van
de Horexfrabriek, zie de site van Klaus-
Jrg Habermann.  

  
Naar boven