Geschiedenis
|
De
Horex motorfietsen komen uit Bad Homburg in Duitsland. De grondlegger
van dit merk is Fritz Kleemann. Zijn vader bezat een fabriek
voor weckglazen: de "Rex - Konservenglas AG". In 1920 neemt hij
de "Columbus - Motorenbau AG" over. Columbus fabriceert op dat
moment GNOM-motoren, lichte inbouwmotoren voor motorfietsen. Geht
Nicht Ohne Mittreten, is de bijnaam voor dit 63 cc motortje. Fritz voegt
de twee ondernemingen samen en vormt de naam HOREX
uit HOmburg en
REX.
|
|
In 1923
bouwt Horex zijn eerste complete motorfiets, een 250 cc viertakt
machine. De start van het bedrijf verloopt moeilijk en Fritz en zijn
vrouw moeten hun bezittingen verkopen om het hoofd boven water te
houden.
|
 |
Fritz
gaat zelf races rijden om te laten zien dat hij een goed product
heeft. In 1924 behaalt Horex diverse overwinningen tijdens
motorsportevenementen.
|
|
Gedurende de twintiger en dertiger jaren worden de motoren
steeds beter en geavanceerder. In 1930 haalt men met de 500 cc
sportuitvoering 125 km/uur. Tot aan de tweede wereldoorlog
produceert Horex motoren die variëren van 250 cc tot 1000
cc.
|
 |
Net voor
de tweede wereldoorlog (1938) komt Horex met het type SB35 op de
markt. Deze viertaktmotor levert 18 pk. Dankzij de goede relaties
met de Amerikanen mag Horex na de oorlog als eerste Duits bedrijf
weer motorfietsen produceren. Ze starten op met het vooroorlogse
type SB35.
|
 |
Eind
1949 komt Horex met de opvolger. Dit is de Regina. Deze eencilinder
is ontwikkeld door Reeb, Schlachter en Hawlitschek. Eerst nog
uitgevoerd met een gietijzeren cilinderkop, maar al snel voorzien
van een lichte aluminium variant
. |
 |
Dit
model loopt zeer goed en in mei 1951 zijn er 10.000 geproduceerd.
Iedere 7 minuten rolt er een machine van de band. Onderstaande foto
weerspiegelt de voorspoed: zo worden de Regina's bij de dealer in
Denemarken afgeleverd.
|
 |
De
Regina is uiteindelijk verkrijgbaar in 250 cc, 350 cc en 400 cc
versies. De 400 cc wordt gepromoot als de ideale motor voor een
zijspancombinatie.
|
|
De snelle bloei houdt stand totdat het
crisis wordt in de motorindustrie. Vanaf 1953 kiest men liever voor
een auto. De verkoopaantallen nemen af ondanks de motorische
verbeteringen die bij de Regina-modellen worden doorgevoerd. In 1955 komt de Resident op de markt. Dit
is een totaal nieuw ontwikkelde één cilinder viertakt machine, die
in een 250 en 350 cc versie worden gemaakt.
|
 |
Een jaar
later, in 1956 komt de Imperator uit, een 400 cc tweecilinder
viertakt met 30 pk.
|
|
Maar ook
deze nieuwe modellen kunnen het tij niet keren en in 1958 valt het
doek voor de Horex fabriek in Bad Homburg
. |
Voor een volledige geschiedenis van de
Horexfrabriek, zie de site van Klaus- Jörg
Habermann.
|
 |

|
Ook op de Horex-pagina van Wikipedia staat een enorme
hoeveelheid (technische) informatie en de geschiedenis van alle
modellen vanaf 1923 tot en met de VR6 en de hierbij betrokken
personen. Zie:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Horex
| |
| |
Naar boven |