Links    |   Contact    


   cublogo zonder txt

                              club logo txt
  

 

Startpagina

Over de club

Clubblad

Motoren in de club

Treffen

Techniek

Geschiedenis

Onderdelen

Vraag

Aanbod

 


  Mail ons a.u.b. de favoriete foto van uw Horex. Naast type-aanduiding en bouwjaar vermelden
 we ook graag enkele wetenswaardigheden: de herkomst en korte geschiedenis van de
 motor, restauratie(s), e.a.

 
   imperator lid 27

Hoi, hierbij een paar foto's van onze Imperator voor de foto site (afzender: lid no. 27). De eerste foto is van 1972. Is gekocht in 1971 in onderdelen. Er misten toen spatschermen en gereedschapsbakjes.
In 1976 weggezet vanwege laadprobleem: geen vonk meer.
Bij de oprichting van de club in 1984 is de motor weer te voorschijn gehaald en aangepast op 12 volt, uitlaten vervangen, nieuw verfje en weer de weg op. Rijdt nog steeds prima.

  imperator lid 27 2


 
   250

Hier een paar foto's van mijn regina 250. De motor is in 1957 nieuw gekocht door mijn vader voor fl 1.500,- met inruil van een locomotief fiets met hulpmotor. Mijn ouders hebben elkaar ontmoet op de motorclub en nadat ik geboren werd was dit het enige vervoermiddel van het gezinnetje. Ik zat er volgens mijn moeder al met 14 dagen op, en ik moet iet heel leuk gevonden hebben, want ik rij zelf al sinds mijn 20e motor. En heb zo'n beetje over de halve wereld motor gereden, inclusief Australie en de  Himalaya.

Ik heb de motor in 1983 - op mijn 23e  - al een keer gereviseerd en ben toen ook lid geworden van de,
toen nog prille, Horex club. Toen een keer met de club een rondje IJsselmeer gedaan. Volgens mij
onder leiding van Gerard Hilbers. Met wat testjes onderweg geloof ik. En ook een paar VIM weekenden
in Midden Beemster staan in mijn geheugen. Ik ben er in 1986 met de moeder van onze dochter naar
het stadhuis gereden voor onze trouwerij….

Toen mijn vader 65 werd heb ik de Horex teruggegeven en heeft hij van zijn 65e tot zijn 80e nog genoten met dat ding. Eind 3013 gaf hij aan dat hij het niet meer zag zitten om te rijden en heb ik hem weer opgehaald. En in een razend tempo voor de tweede keer overhaalt, nu helemaal compleet, inclusief alle dingetjes waar ik indertijd geen geld of techniek voor had (zie enkele fot'o's van de restauratie).
Ben zeer trots dat de motor nog in mijn bezit is en de roffel maakt me nog altijd blij.


 
  
   Collectie van 2 Regina's, Resident en Imperator van lidnummer 33


 
  

   en de SB 35 van lidnummer 33

Naar boven

 
  
   SB 35 van lidnummer 1 op het treffen in Zeeland 2010


 
                 
           
Deze Regina 400 werd in 1954 nieuw gekocht door dhr. de Vlieger, kleermaker in Grijpskerke (Zlnd).
Met een Steib zijspan (model torpedo) er aan gekoppeld, is zij enkele jaren gebruikt voor het bezoeken
van boerderijen voor het opmeten van de boer en zijn knecht en het afleveren van op maat gemaakte
werkkleding en het zondagse pak. Zomer en winter, ook op Zeeuws-Vlaanderen, waar de wegen nog
lang niet allemaal geplaveid waren. Na dit intensief werkleven wordt het span eind jaren vijftig in
Vlissingen ingeruild voor een bedrijfsauto. Daarna weten we een tijdje niets.

Begin jaren '70 verhuist de motor - het zijspan is verdwenen - naar Den Haag. De eigenaresse weet
er echter geen raad mee, krijgt 'm niet aan de praat met als gevolg een verblijf van 10 jaar in de schuur.
Van daaruit wordt de motor begin jaren '80 gekocht door de huidige eigenaar (lidnummer 41). Met hulp
van René Stoops - later oprichter van het sympathieke motorrevisie en -onderhoudsbedrijfje
Stoops Motor Techniek - weet hij de omgepoolde electra weer op orde te krijgen. De Regina is optisch
niet de mooiste maar blijkt betrouwbaar en wordt tijdens studie als dagelijks vervoer Den Haag - Leiden gebruikt tot in 1991. Dan krijgt de Regina zoetjesaan gezelschap van jongere broertjes en zusjes van andere merken en dus meer rust.

In 2000 wordt een Steib LS200 aangekoppeld. Leuke combinatie maar met Kerst 2003 gaat het goed
mis: rechtdoor op een stalen (!) paal geplaatst als verkeersremmende maatregel in de gemeente
Middelburg. Na de revalidatie wordt de fors gehavende Regina gestript, het kromme frame vakkundig
door Alber Eringfeld hersteld, en de motor weer opgebouwd. Mèt een (niet origineel) bagagerekje.
Want het tentje moet mee naar het Horex-treffen!



 Naar boven

 
  

       Ja, ze bestaan nog: de echte projecten! Let op de datum in de foto's. In 2011 is gestart
       met de demontage als start van de restarauratie. Mogen we 'm in de club verwelkomen? 

      



 
   

    Regina lidnummer 1

      



 
  

   Regina 6 lid nummer 59


Naar boven

 
  

   Regina 3 lid nummer 7


 
  

   Resident lid nummer 22


 

  Regina lid nummer 22
  

Naar boven