|
Mail ons
a.u.b.
de favoriete foto van uw Horex. Naast type-aanduiding en
bouwjaar vermelden we ook graag enkele wetenswaardigheden: de herkomst en korte geschiedenis
van de motor, restauratie(s), e.a. |

Hoi, hierbij een paar foto's van onze
Imperator voor de foto site (afzender: lid
no. 27). De eerste foto is van 1972. Is
gekocht in 1971 in onderdelen. Er misten
toen spatschermen en gereedschapsbakjes.
In 1976 weggezet vanwege laadprobleem: geen
vonk meer. Bij de oprichting van de club
in 1984 is de motor weer te voorschijn
gehaald en aangepast op 12 volt, uitlaten
vervangen, nieuw verfje en weer de weg op.
Rijdt nog steeds prima.

|

Hier een paar foto's van mijn regina 250. De motor is in
1957 nieuw gekocht door mijn vader voor fl 1.500,- met inruil
van een locomotief fiets met hulpmotor. Mijn ouders hebben
elkaar ontmoet op de motorclub en nadat ik geboren werd was
dit het enige vervoermiddel van het gezinnetje. Ik zat er
volgens mijn moeder al met 14 dagen op, en ik moet iet heel
leuk gevonden hebben, want ik rij zelf al sinds mijn 20e
motor. En heb zo'n beetje over de halve wereld motor gereden,
inclusief Australie en de Himalaya.
Ik heb de motor in 1983 - op mijn 23e - al
een keer gereviseerd en ben toen ook lid geworden van de, toen
nog prille, Horex club. Toen een keer met de club een rondje
IJsselmeer gedaan. Volgens mij onder leiding van Gerard
Hilbers. Met wat testjes onderweg geloof ik. En ook een paar
VIM weekenden in Midden Beemster staan in mijn geheugen. Ik
ben er in 1986 met de moeder van onze dochter naar het
stadhuis gereden voor onze trouwerij….
Toen mijn vader
65 werd heb ik de Horex teruggegeven en heeft hij van zijn 65e
tot zijn 80e nog genoten met dat ding. Eind 3013
gaf hij aan dat hij het niet meer zag zitten om te rijden en
heb ik hem weer opgehaald. En in een razend tempo voor de
tweede keer overhaalt, nu helemaal compleet, inclusief alle dingetjes waar ik indertijd geen geld of techniek voor had
(zie enkele fot'o's van de
restauratie). Ben zeer trots dat de motor nog in mijn
bezit is en de roffel maakt me nog altijd blij.
|

Collectie van 2
Regina's, Resident en Imperator van lidnummer 33
|

en de SB 35 van lidnummer 33
|
Naar boven
 SB 35 van lidnummer 1 op het treffen in Zeeland 2010
|
Deze Regina 400 werd in 1954 nieuw gekocht door dhr.
de Vlieger, kleermaker in Grijpskerke (Zlnd).
Met een Steib zijspan (model torpedo) er aan gekoppeld, is
zij enkele jaren gebruikt voor het bezoeken van boerderijen
voor het opmeten van de boer en zijn knecht en het afleveren
van op maat gemaakte werkkleding en het zondagse pak. Zomer en
winter, ook op Zeeuws-Vlaanderen, waar de wegen nog lang niet
allemaal geplaveid waren. Na dit intensief werkleven wordt het
span eind jaren vijftig in Vlissingen ingeruild voor een
bedrijfsauto. Daarna weten we een tijdje niets.
Begin jaren
'70 verhuist de motor - het zijspan is verdwenen - naar Den
Haag. De eigenaresse weet er echter geen raad mee, krijgt 'm
niet aan de praat met als gevolg een verblijf van 10 jaar in
de schuur. Van daaruit wordt de motor begin jaren '80 gekocht
door de huidige eigenaar (lidnummer 41). Met hulp van René Stoops - later oprichter
van het sympathieke motorrevisie en -onderhoudsbedrijfje Stoops Motor
Techniek - weet hij de omgepoolde electra weer op orde te
krijgen. De Regina is optisch niet de mooiste maar blijkt
betrouwbaar en wordt tijdens studie als dagelijks vervoer Den
Haag - Leiden gebruikt tot in 1991. Dan krijgt de Regina
zoetjesaan gezelschap van jongere broertjes en zusjes van andere merken en dus meer rust.
In 2000 wordt een Steib
LS200 aangekoppeld. Leuke combinatie maar met Kerst 2003
gaat het goed mis: rechtdoor op een stalen (!) paal geplaatst
als verkeersremmende maatregel in de gemeente Middelburg. Na
de revalidatie wordt de fors gehavende Regina gestript, het
kromme frame vakkundig door Alber Eringfeld hersteld, en de
motor weer opgebouwd. Mèt een (niet origineel)
bagagerekje. Want het tentje moet mee naar het
Horex-treffen!
|
Naar boven

Ja, ze bestaan nog: de echte
projecten! Let op de datum in de foto's. In 2011 is gestart met de demontage als start van de
restarauratie. Mogen we 'm in de club verwelkomen?

|

Regina 6 lid nummer 59
|
Naar boven

Regina 3 lid nummer 7
|

Resident lid nummer 22
|

Regina lid nummer 22
|
Naar boven
|